Studie- og ordensregler på VG

Studie- og ordensreglerne er fastsat af skolens ledelse efter høring i bestyrelsen, elevråd og pædagogisk råd. Reglerne er offentliggjort på skolens hjemmeside. Studie og ordensreglerne er gældende for elever, der går på Vestfyns Gymnasium. De gælder primært i forbindelse med undervisningstiden, uanset om denne foregår på eller uden for skolen (ekskursioner, studierejser m.m.), men de kan også bringes i anvendelse i situationer uden for undervisningstiden, når de pågældende indgår i sammenhænge, der kan identificere dem med skolen, eller den pågældende adfærd skønnes at have betydning for forhold på skolen.

Almindelig orden og samvær og aktiv deltagelse i undervisningen.

Da Vestfyns Gymnasium er et uddannelses- og arbejdssted for mange, gælder de almindelige regler for god opførsel. Der skal altid udvises omtanke og hensyn til skolens funktion, inventar og materiel.
Ved forsætlig beskadigelse eller ødelæggelse af bygninger og inventar vil skolen gøre erstatningsansvar gældende.
Enhver på Vestfyns Gymnasium er forpligtet til at bidrage til fastholdelse af et godt arbejdsmiljø. Ingen må udsættes for – eller udsætte andre for – nedværdigende eller krænkende behandling.
Alle elever har pligt til at møde forberedte til undervisningen og deltage aktivt i denne.
Hvis man ikke kan deltage i f.eks. idrætsundervisningen i fuldt omfang kan det komme på tale at skolen forlanger en lægeerklæring. Denne erklæring betales af eleven.
Alle elever har frem til kl. 16.00 pligt til at orientere sig på Lectio om morgendagens lektier.
Hvis Rektor skønner, at en elev overtræder skolens studie- og ordensregler, kan Rektor beslutte at iværksætte følgende sanktioner:
- Advarsel.
- Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter.
- Midlertidig udelukkelse fra undervisningen. Udelukkelsen registreres som fravær.
- Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag det pågældende skoleår.
- Bortvisning i særligt graverende tilfælde
For ekskursioner og studieture gælder, at hjemsendelse på egen regning kan komme på tale, hvis ordensreglerne groft overtrædes.

Klasselokalerne.

Man skal møde rettidigt til undervisningen og undgå at forlade klassen, mens der undervises. Mad og drikke må ikke indtages i undervisningstimerne. Lærerne kan dispensere herfor.
Klasselokalerne skal efter hver lektion efterlades i ryddelig stand. Affald smides i affaldskurvene, bordene og stolene stilles på plads, og ledningen til PC-strømforsyningen rulles sammen. Det er elevernes og lærernes fælles ansvar, at der er ryddet op, når lokalet forlades.
Udvis respekt og åbenhed for undervisningen, så ikke andres engagement, lyst og muligheder for at deltage konstruktivt i undervisningen begrænses.

Kantinen og andre fællesområder.

Mad og drikke indtages i kantinen og studiecentret. Det er også tilladt at spise i klasselokaler uden indrettet laboratorium. Der er selvafrydningspligt. Bestik m.m. placeres på afrydningsbordene efter endt brug. Skrald af enhver art placeres i skraldespandene.
Vis hensyn til undervisningsaktiviteter der foregår i og op til fællesområderne. 

Udendørsarealerne.

Parker dit køretøj på de arealer, der er afsat til det, og på en måde, så anden trafik ikke generes. Elevparkering må kun ske på p-pladsen ved hovedindgangen.
Solgården skal være ryddelig. Skrald af enhver art skal placeres i skraldespandene.

Bøger og andre undervisningsmidler.

Eleverne låner som hovedregel bøger og andre undervisningsmidler af skolen. Der må ikke skrives i bøgerne. I tilfælde af skader på eller manglende tilbagelevering af disse, vil skolen gøre erstatningsansvar gældende.

Røgfri skole.

Der er forbud mod rygning på hele skolens område - det gælder også E-cigaretter.

Alkohol og rusmidler

Det er ikke tilladt i undervisningstiden at indtage – eller være påvirket af – alkohol eller andre rusmidler.
Reglerne for alkohol og rusmidler gælder også ved skolerelaterede aktiviteter uden for skolens område.
Dispensation for det generelle alkoholforbud i forbindelse med festlige arrangementer aftales med Rektor.

Oprykning

En elev har krav på oprykning til næste klasse, når det vægtede gennemsnit af standpunktskarakterer, prøvekarakterer, karakterer for større skriftlig opgave er mindst 2,0, og når eleven har aflagt de krævede prøver ved skoleårets afslutning.
Hvis en elev ikke har opnået mindst 2,0 i gennemsnit af ovennævnte karakterer ved et skoleårs afslutning, kan Rektor nægte eleven oprykning til næste klasse. Foruden karaktergennemsnittet indgår der en samlet vurdering af, om den pågældende elev anses for at have fået et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen, forsømmeligheden herunder aflevering af skriftlige opgaver, og om eleven vurderes til at være i stand til at gennemføre det kommende skoleår på normeret tid.
En elev der påtænkes nægtet oprykning, har mulighed for at udtale sig, før den endelige beslutning tages af Rektor.
En elev, der nægtes oprykning, kan efter Rektors godkendelse få ret til at gå det pågældende klassetrin om en gang. En elev, der nægtes oprykning for anden gang, udskrives af skolen.

Klageadgang.

Elever (og forældre, hvis eleven er under 18 år) kan klage over Rektors afgørelse m.h.t. sanktioner i forbindelse med studie og ordensreglerne. Klagen indgives skriftligt til Rektor inden 2 uger efter afgørelsen og stiles til Undervisningsministeriet.. Rektor videresender klagen sammen med sin egen udtalelse i sagen. Før videresendelse skal Rektor give eleven (eller forældrene hvis eleven er under 18 år) mulighed for at kommentere Rektors udtalelse. Dette skal ske inden for 1 uge. Klagerens eventuelle kommentarer medsendes. En klage efter disse regler har ikke opsættende virkning.

IT- ordensregler

Generelt
Der er fri adgang til skolens trådløse netværk for alle elever og lærere, så IT umiddelbart kan bruges i undervisningen. Misbrug kan føre til erstatningsansvar.
Alt hvad der foregår på skolens netværk bliver logget, så misbrug kan efterforskes.
Der er adgang til udprintning i s/h i Studiecentret indtil videre uden betaling, så længe forbruget holdes på et rimeligt undervisningsrelevant niveau.
Det er skolens datavejleder, der informerer om regelsættet og de tekniske anvendelser på VG. Det sker i forbindelse med introarrangementerne i de første undervisningsdage i 1.g.
Det er underviseren, der styrer undervisningen og derfor sætter den pædagogiske it-dagsorden i timerne; man retter sig selvfølgeligt efter dennes anvisninger i respekt for undervisningens sociale og faglige fællesskab.

Minimumsregler for adfærd i forbindelse med IT-brug på VG
• IT- er et alment brugt undervisningsmiddel - derfor hører den bærbare computer naturligt til i klasseundervisningen.
• Den bærbare skal bruges fokuseret og relevant i forhold til undervisningen
• Spil, chat, sms, facebook mv. hører ikke hjemme i undervisningstiden – det er en fritids-frikvartersbeskæftigelse.
• Anvendelse af Lectio skal ligeledes være undervisningsrelevant i forhold til den aktuelle time.
• Det er elevernes pligt at efterlade klassecomputerne klar til undervisning efter evt. frikvartersbrug.
• Det er lærerens pligt at efterlade klassecomputeren klar til undervisning til næste kollega efter eget brug
 

Instagram