Instagram

Vejledning om it-sikkerhed for ansatte på Vestfyns Gymnasium


Vejledningen er udarbejdet i overensstemmelse med den nye databeskyttelsesforordning fra EU. Vejledningen gælder for alle ansatte på Vestfyns Gymnasium. Formålet er at sikre at personoplysninger, der behandles på og uden for arbejdspladsens område, ikke kommer uvedkommende til kendskab.

IT-sikkerhed – hvad skal du selv gøre

IT-Center Fyn sørger for at sikkerheden på skolens netværk er højt, gennem antivirus programmer centralt eller lokalt på pc’erne og en opdateret firewall mellem skolens net og Internettet. Alle brugere godkendes i en brugerdatabase før de får adgang til netværket. IT-Center Fyn sørger for at medarbejdernes pc’er altid er opdateret med de nyeste versioner. Der foretages daglig backup af data på netværksdrev og af andre centrale systemer. Men sikkerheden er ikke større end at den kan brydes hos den enkelte bruger.

Derfor skal du være opmærksom på følgende:
 
• Fortæl aldrig dit password til andre. Hvis du mener at nogen kender dit password, skal du ændre det til et nyt. Brug et komplekst password, som du ikke bruger privat til fx Facebook eller AppleID. Hvis du har overgivet dit password til din lokale It-supporter bør du efterfølgende ændre dit password.

• Sørg for at andre, f.eks. elever, ikke kigger, når du taster dit password ind. Vend dig væk, når andre, taster deres password ind.

• Sørg for at opdatere din PC og dens programmer, når du bliver bedt om det.

• Pas på med at bruge fremmede USB-nøgler. De kan indeholde virus, malware og lignende. Bed hellere om at få tilsendt filer på e-mail. Brug ikke USB nøgler som sikkerhedsbackup.

• Husk at låse din skærm når du går fra din PC også selv om det kun er for en kort periode. På en Windows PC trykker du ’Windows knap + L’. For MacBooks kan der benyttes ”Aktive hjørner” der indstilles til ”Lås Skærm”

• Vær meget opmærksom, når din pc er tilsluttet de elektroniske tavler. Åbn aldrig din postkasse, lærerkonferencer, eller andet, der kan indeholde følsomme oplysninger, mens tavlen er tilsluttet, og vær påpasselig ved indtastning af koder.

• Lad være med at åbne og svare på e-mails med ukendt eller mistænkeligt indhold og afsender. Slet i stedet e-mailen eller kontakt IT-supporten. Lær dit spamfilter at kende.

• Sørg altid for at lave backup af værdifulde data på din PC eller tablet. Data på defekt udstyr kan være umulige at gendanne. Hvis du gemmer i skyen, f.eks. på Onedrive, har du automatisk backup, men det er altid en god idé at have en ekstern harddisk, hvor du med mellemrum foretager backup.

• Behandl virksomhedens data forsvarligt, og forhold dig kritisk til de netsteder du besøger.

• Lad være med at installere ukendte programmer på din PC.

• Lån ikke din PC ud til andre, da login informationer kan være lagret på PC’en. Låneren kan dermed få mulighed for at tilgå personlige data, systemer og andre data de ikke har ret til.

• En telefon, du bruger i forbindelse med arbejdet, skal sikres med en adgangskode, pinkode eller lign.

• Hvis d