Antimobbepolitik
Det er en fælles opgave at sikre at Vestfyns Gymnasium lever op til sit værdigrundlag og at vores værdier fungerer som en samlende ramme om skolekulturen på Vestfyns Gymnasium. Skolens vision, værdier og virke er uforenelige med mobning. Mobning tolereres derfor ikke i nogen form på Vestfyns Gymnasium.
Kendskab
Antimobbepolitikken skal være kendt af alle elever, forældre og medarbejdere og være tilgængelig på skolens hjemmeside og andre relevante platforme.
Hvad er mobning?
Mobning er et gruppefænomen, og kan sjældent knyttes alene til enkeltindivider.
Det opstår tværtimod når der er usikkerhed og utryghed i grupper eller klasser.
Ofte opstår mobning, når der kæmpes om status og inklusion, eksklusionen af andre personer bruges som inklusionsmekanisme af en selv, og mobning er derfor ofte en bevidst eller ubevidst strategi til at sikre egen status i gruppen.
Den danske forsker Dorte Marie Søndergaard forklarer, at mobning opstår, fordi børn ikke kan tillade sig selv at udvise empati over for den/dem, det går ud over, for så risikerer de selv at blive stødt ud af fællesskabet. De kan sagtens udvise empati over for deres familie og venner. Fænomenet kaldes ’selektiv udøvelse af empati’ (fra kapitlet Mobning og social eksklusionsangst i antologien Mobning – Sociale processer på afveje, Hans Reitzels Forlag, 2009)
En mobberamt klasse går ud over hele klassens trivsel. Vi skal forbygge, ved at modvirke negativ hverdagskultur, hvor man griner og kommenterer negativt på hinandens ytringer i klassen.
Mobning kan både være aktiv og aggressiv i interaktioner, men kan også forekomme i mere stille form i kraft af udelukkelse af fællesskaber. Den kan desuden foregå i såvel den fysiske verden som i den digitale verden, sidstnævnte giver særlige udfordringer.
Mobning, der kan knyttes til elevers skolegang på Vestfyns Gymnasium, hører under såvel skolens mobbepolitik som under studie- ordensregler, og kan således føre til involvering af skolen, selv om den ikke foregår på skolen.
Eksempler på digital mobning er udelukkelse fra digitale kommunikationsgrupper, lister, billeddeling uden accept og facerape. Den kan både være offentlig, men også foregå i mindre og lukkede/private grupper.
Lærerens rolle
Lærerne skal modvirke mobning ved at skabe gode relationer præget af tillid og tryghed. De skal opstille klare rammer i deres klasserumsledelse, de skal være gode rollemodeller for eleverne og de skal reagere, hvis de ser tegn eller eksempler på mobning.
Medelevers rolle
Eleverne, også ikke involverede, skal medvirke til positive omgivelser, eleverne har fælles pligt til at sige fra når de oplever mobning og evt. hjælpe offer med at/ved at gå videre med oplevelsen.
Eleverne skal arbejde på:
- Tolerance i forhold til forskellighed
- Respekt for andre
- Omsorg for sig selv og deres kammerater
- Mod til at sige fra eller til at hjælpe.
- Vedkende sig medansvar for andres trivsel
Ledelse/Helskoletiltag
Viden om og fokus på mobning.
Løbende kampagner og aktiviteter for at skabe bevidsthed om mobningens negative konsekvenser og vigtigheden af at opretholde et inkluderende fællesskab.
Mulige arrangementer:
- Introfokus
- Temadage
- Workshops
- Foredrag/fællesarrangementer
- Klasseøvelser
- Øge forståelsen og empatien blandt eleverne.
Skolen skal vigtigst af alt understøtte det gode miljø, de gode relationer og et inkluderende fællesskab som forebyggelse mod mobning. Dette gøres med klare strukturer omkring vores introforløb i grundforløb og studieretningsopstart, der følges op på 2. og 3. g i forlængelse af ETU.
De gode fællesskaber er et konstant fokus, og kan ikke ses løsrevet fra det faglige miljø på skolen.
Klassen er den vigtigste ramme for den enkelte elevs faglige og sociale udvikling og trivsel.
Klassens teamlærere afholder efterfølgende og efter behov, et antal ”klassens time” for at understøtte en velfungerende studie- og klasserumskultur. Klassens trivsel er fast punkt på teamlæreres dagsorden.
Teamlærernes arbejde med den enkelte klasses trivsel inkluderer en dialog med klassen omkring evalueringer samt resultaterne fra elevtrivselsundersøgelser.
Vestfyns Gymnasium forsøger hele tiden, i samarbejde med elever og elevråd, at afdække behov, samt understøtte og udvikle initiativer, der kan understøtte trivsel og forebygge mobning.
SOME-anbefalinger:
Klassen opretter ét fælles forum (Teams/Snap/MSN osv.), og diskuterer de sociale spilleregler for forum.
Trivselsundersøgelser:
Regelmæssige trivselsundersøgelser blandt eleverne kan hjælpe skolen med at identificere eventuelle mobningsproblemer og måle effektiviteten af de implementerede strategier.
Uddannelse og træning:
Skolen skal tilbyde træning til lærere og personale om mobningens karakteristika, forebyggelsesteknikker og håndtering af mobningstilfælde. Det er primært skolens studievejledere der kan indkaldes som sparring for lærere og teams ved opståede mobningstilfælde.
Hvis det går galt, vil vi have hurtig og effektiv respons:
Vi lover at alle mobningssager tages alvorligt og at vi vil agere efter bedste evne.
Efter anmeldelsen vil klasseteam, studievejledningen eller skolens ledelse forsøge at afdække mobningens karakter og omfang og efterfølgende iværksætte tiltag der sikrer at mobningen stopper, at den mobbede finder tilbage til fællesskabet og forebygger senere mobning
Anmeldelsesprocedure:
- Sig fra, hvis du kan, også eller især på andres vegne. Hvis nogen træder ved siden af, bør de have det at vide med det samme, det er også vigtigt at en evt. mobber bevidstgøres om, at han/hun gør noget forkert.
- Få talt med nogen, du stoler på om, hvad der er sket, og hvad det har fået dig til at føle.
- Gå til klassekammerater, lærer, teamlærer, studievejleder eller ledelse – alt efter hvem du har mest tillid til. Fortæl hvad du bliver udsat for.
- Hvis du er i tvivl om, om nogle i din omgangskreds føler sig mobbet, så spørg vedkommende: ”Er du okay? Hvis det var mig, der blev udsat for det der, ville jeg synes, det var ubehageligt, men hvordan har du det med det?”
Alle henvendelser bliver taget alvorligt og behandles fortroligt. Som forurettet, er det vigtigt, at du deler dine oplevelser med en du stoler på; forælder, lærer eller lignende. Du kan også ringe til en hotline.
Som forurettet er det vigtigt, at du gemmer beviser i form af Screenshots eller printede beskeder o.lign.
Skolen iværksætter en handlingsplan baseret på dialog, der har til formål at afdække, hvordan du bedst kan komme videre, og hvordan mobningen kan stoppes.
Sanktioner
Hvis Rektor skønner, at en elev overtræder skolens studie- og ordensregler, kan Rektor beslutte at iværksætte følgende sanktioner:
- Mundtlig advarsel
- Skriftlig advarsel.
- Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter.
- Midlertidig udelukkelse fra undervisningen. Udelukkelsen registreres som fravær.
- Fratagelse af SU
- Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag det pågældende skoleår.
- Bortvisning i særligt graverende tilfælde
- For ekskursioner og studieture gælder, at hjemsendelse på egen regning kan komme på tale, hvis det vurderes, at der er tale om særlig grov overtrædelse af ordensreglerne.
Du har mulighed for at klage over vores håndtering af en mobbesag. Det sker ved henvendelse til Den Nationale Klageinstans Mod Mobning klageinstans@dcum.dk