Blå Bog er en traditionsrig mulighed for at samle og bevare gode minder fra gymnasietiden, som I kan tage med jer videre i livet. For at give alle en god oplevelse, når de læser om sig selv i Blå Bog, er det vigtigt at overveje, hvad det er for nogle historier, I fortæller om hinanden, og hvilke ord I bruger.
Selvom Blå Bog skrives på jeres eget initiativ og ikke er en del af undervisningen, skal I være opmærksomme på, at grove eller krænkende beskrivelser i Blå Bog kan betragtes som mobning. Det er derfor vigtigt, at I orienterer jer i skolens antimobbepolitik og studie-ordensregler, inden I går i gang med at skrive Blå Bog. Herudover har vi i vores studie- og ordensregler indsat en ramme for omgangstonen i Blå Bog med denne tekst:
”På Vestfyns Gymnasium lægges der vægt på en god omgangstone og omgangsform. Det forventes, at alle behandler hinanden med respekt, hvad enten der er tale om elever, lærere eller øvrigt personale. Dette gælder også, når man udtrykker sig på skrift og på de sociale medier. Fx skal de Blå bøger udformes sådan, at ingen elever, lærere eller andre ansatte føler sig hængt ud.”
Hvis I kommer i tvivl eller pludselig står i et dilemma, som I ikke kan overskue, så tag fat i skolens ledelse.
Husk at Blå Bog er offentlig for alle på hele årgangen og at den læses af forældre, lærere og folk uden for skolen. Det kan derfor være en god ide at overveje, om der er historier, der ikke er rare at få bredt ud, som måske kan hindre den enkelte elev i fx at få et bestemt job i fremtiden? Hvis det er tilfældet, eller hvis I er i tvivl, så udelad den historie.
Tag en snak i klassen om nogle fælles spilleregler, som kan være med til at skabe tryghed og tillid. Det kan fx være, at alle skal gennemse og godkende teksten om sig selv, inden den bliver trykt. Det kan også være, at nogle har ønske om slet ikke at være med i Blå Bog, så måske skal I have en regel om, at alle har lov til at sige fra, og at det er helt okay, hvis nogle gør det.
Tag en snak i klassen om, hvilke emner der skal være en del af blå bog. Det kan fx være ”førstehåndsindtryk”, ”nuværende opfattelse”, ”rolle i klassen”, ”tre ting på en øde ø” og ”om 10 år”. Men hvad med scoringer, bommerter, ”det vidste du ikke om…”? Det er emner, som giver nogle elever ondt i maven. Så måske skal I have en regel om, at alle har lov til at sige fra over for nogle emner, og at det er helt okay, hvis nogle gør det.
Tag en snak i klassen om processen. Hvis alle har adgang til at skrive om alle, kan det skabe utryghed og ende med, at der er grove eller krænkende historier om nogle. Det er ikke en rar måde at slutte gymnasietiden på, og selvom det ikke nødvendigvis når med i den endelige tekst, kan skaden være sket i processen. I kan i stedet fx udpege to fra klassen, som får det overordnede ansvar for teksterne, og I kan aftale, at man som elev altid selv har mulighed for at gennemse og godkende billeder og tekst om sig selv, inden bogen går i trykken.
Husk, at I skriver personoplysninger om hinanden og i nogle tilfælde også følsomme personoplysninger. Når I sender den blå bog til tryk, skal der derfor være styr på behandlingssikkerheden. Det kan I sikre ved at spørge leverandøren, om de efterlever Databeskyttelsesforordningen. I skal være særligt opmærksomme på, at leverandøren sletter den tekst, I har sendt, så snart bogen er trykt. I skal også sikre jer, at de kan modtage teksten sikkert fx gennem en krypteret forsendelse. På den måde undgår I, at jeres Blå Bog pludselig ligger frit tilgængeligt på nettet.
Vi håber, at de gode råd og vink kan hjælpe jer med at få en god proces og ikke mindst en Blå Bog fuld af gode minder – samtidig med at I passer på hinanden undervejs. God fornøjelse med blå bog!
Blå bog henvendelser kan ske til Rasmus, han kan tage kontakt til redaktør/trykkeselskab hvis henvendelsen sker i god tid.
I skal fastsætte en deadline i god tid inden tryk, så der er mulighed for at se igennem og rette til, så ingen bliver kede af deres blå bog.