Kvalitet
Kvalitetssikring og selvevaluering på Vestfyns Gymnasium
Vestfyns Gymnasium anvender i lighed med andre gymnasiale uddannelser et kvalitetssikringssystem, der skal sikre gode resultater og en fortsat stærk skoleudvikling. Udgangspunktet for kvalitetssikringssystemet er gældende lovgivning på området suppleret med Vestfyns Gymnasiums egen vision og strategiplan. Samlet plan over kvalitetssikring på Vestfyns Gymnasium kan ses på hjemmesiden under ”Kvalitet” og særligt fokus for kommende skoleår kan ses i nedenstående oversigt.
Målet er, at skolens elever skal have den bedste undervisning med gode eksamensresultater til følge, men også at de udvikler sig til livsduelige og engagerede borgere, der med deres mange kompetencer skal kunne agere i en foranderlig verden – lokalt såvel som globalt.
Over en årrække er der derfor på Vestfyns Gymnasium opbygget en evalueringskultur gennem individuelle vurderinger, evaluering af undervisningen, elevtrivselsundersøgelser, medarbejdertrivselsundersøgelser og en række evalueringer af de særlige pædagogiske tiltag og trivselsfremmende initiativer. Evalueringerne har meget forskellig karakter afhængigt af, hvad der evalueres. Grundlæggende befinder de samlede evalueringerne sig til stadighed mellem udvikling af kvalitet og kontrol af kvalitet. Både elever og lærere er inddraget i de løbende drøftelser og i opfølgningen.
Der er på VG en gennemgående forståelse og accept af, at lærernes trivsel og faglighed er tæt forbundet med elevernes undervisningskvalitet og arbejde med trivsel. Derfor er det en prioritet, at lærerne løbende efteruddannes på bedste vis både fagfagligt og pædagogisk, og derved sikrer en høj kvalitet og trivsel i undervisningen.
Ledelsen sikrer, at der hvert år i efteråret udarbejdes en selvevaluering, der forelægges bestyrelsen. Selvevalueringen har fokus på de indsatser, som bestyrelsen har fastlagt og godkendt, men også på de eksakte data vedr. elevernes faglige niveau (løfteevne, gennemførelse, elevernes trivsel og overgang til videregående uddannelser).
Selvevalueringen omfatter tillige evt. indsatsområder eller videreudvikling af allerede eksisterende projekter i forlængelse af selvevalueringen.
Selvevalueringsrapporten foreligger fra 2023, mens tidligere tilbagerapportering ikke har været samlet i samme format, i en selvevalueringsrapport, men har været behandlet i bestyrelsen som en tilbagerapportering på årets gang. | ||||
Indsats-
område |
Mål | Hvordan evalueres? | Hvornår evalueres? | Opfølgning
|
Faglighed | Undervisningen på VG motiverer og engagerer den enkelte elev fagligt og studiemæssigt mest muligt
|
ETU: “Læringsmiljø” og “Faglig individuel trivsel”
|
Lærerne gennemfører undervisningsevalueringer på alle hold efter hvert forløb | Ledelsen og lærer drøfter konkrete eksempler på undervisningsevalueringer i MUS i lærerens refleksioner over undervisningen. Derudover er der nedsat en studiekreds med fokus på relationskompetence og dennes anvendelse i klasserumsledelse. |
Den enkelte elev skal få mest mulig læring ud af sin gymnasietid på VG | Løfteevne | Ministeriet opgør løfteevne en gang årligt | Ledelsen gennemgår løfteevnen og laver indsatser på områder med lav løfteevne. | |
Eksamensresultater | Eksamen
Rådgivningsmøder i forbindelse med terminskarakterer november, marts og juni |
Rektor følger op på skolens samlede eksamensresultater.
STV, team og ledelse følger op på de enkelte elever på rådgivningsmøderne. |
||
Lærerne udvikler og opdaterer løbende deres kompetencer som undervisere, så de bedst muligt medvirker til at sikre det faglige niveau på VG
Flerfaglighed igennem faste forløb |
MUS
Lærerdeltagelse i efteruddannelse, fagkurser og lokale udviklingsprojekter
Derudover lægges der fra ledelsessiden en plan for udvikling i faggrupperne der særligt har med skriftlighed og AI at gøre. Den pædagogiske praksis skal udvides og der afsættes ressurser til at nytænke skriftlighed indenfor faggrupperne
PU har lavet et udkast til faste flerfaglige forløb fordelt på de tre år på VG. Det er i alt 4 faste flerfaglige forløb med overskrifterne: AI, Bæredygtighed, Innovation og Demokratisk dannelse. Lærerne byder selv ind på de forløb de gerne vil undervise i og planen for næste skoleår er fastlagt. |
Nærmeste leder afholder MUS hvert år
Indsatsen evalueres efter skoleåret 2024/2025 |
Ledelsen følger op på MUS og i de faggrupper, de er nærmeste ledere for | |
Pædagogisk faglighed | Lærerne udvikler og opdaterer løbende deres didaktiske og IT-pædagogiske kompetencer som undervisere | På andet år kører VG studiekredse som pædagogisk udviklingsprojekt hvor lærerne over en to-årig periode vælger om de vil deltage i en studiekreds med emnerne AI, Variation i undervisningen eller motivation. Som noget nyt vil vi indføre en studiekreds med analog undervisning som fokuspunkt for at imødekomme anbefalinger fra STUK og lærernes ønsker.
|
Disse indsatser blev positivt evalueret i slutningen skoleåret 2023-2024 og skal igen evalueres i 2024-2025 | Derefter tager stilling til hvordan der skal opfølges på områderne eller om nye skal introduceres. |
Trivsel
elever |
VG-Elevernes trivsel er, og vil altid være, et af de vigtigste indsatsområder for VG. | ETU kvantitativ undersøgelse | ETU en gang årligt | Ledelsesopfølgning på skoleniveau |
Evaluering af ETU i en opfølgningstime afholdt af klassen team. | Team melder tilbage til nærmeste leder i forhold til om opfølgningen har fungeret og de evt. tiltag som klassen er blevet enige om.
|
Ledelse og STV følger sammen op på de elever der har et højt fravær
|
||
Frafaldet på VG skal være så lille som muligt, med respekt for skolens regler og den enkelte elevs velbefindende.
|
Fravær og frafald | Fravær og frafald for foregående skoleår opgøres til bestyrelsesmødet i september | Ledelsen i samarbejde med studievejlederne | |
Øget fokus på trivsels i lærernes Teamarbejde. I en gennemskrivning af Teamets opgaver har ledelsen besluttet at skære ned på nogle af de administrative Teamopgave til fordel for fokus på trivselsopgaven. | Samtale med klassen og imellem Team og ledelse | Der evalueres i slutningen af grundforløb og i slutningen af skoleåret | Evalueringerne giver anledning til at gennemse Teamopgaverne årligt for at se om der opstår akutte behov for en hel årgang eller | |
Trivsel
lærere |
På baggrund af sidste skoleårs forsøg med en række eftermiddagsmøder hvor lærerne kunne komme med input til ledelsen vedr. kommunikation og årsplanlægning nedsattes et udvalg af lærere der i samarbejde med ledelsen skulle gennemse og diskutere årsplanlægningen før den blev rullet ud. Dette udvalg fortsætter og har blandt andet bestemt at studieturen flytter uge. | Der evalueres af en ekstern samarbejdspartner igennem resultaterne af et spørgeskema udsendt til lærerne
Der evalueres løbende på dette i forbindelse med afvikling af skoleåret i dialogmøder mellem lærere og ledelse |
Undersøgelsen gennemføres i løbet af skoleåret.
Løbende |
Resultaterne præsenteres på PR og derefter følges der op på områder med udfordringer.
I forhold til den løbende evaluering tager vi stilling til om planlægningsmødet skal gentages og vi lytter til tilbagemeldingerne fra de involverede lærere |
Almen dannelse | Eleverne på VG udvikler sig til livsduelige og engagerede individer gennem undervisningen og gennem særlige dannelsesmoduler udviklet specielt til alle 3 årgange:
1g har 2023/2024 fokus på ChatGPT og digitale fodspor 2g har trivsel som overordnet tema 3g har dannelsesmoduler om privatøkonomi. Efter god evaluering fortsætter vi med dannelsesmodulerne også kommende skoleår |
På PR-møder hvor der også deltager elever og i bestyrelsen | Teamleder følger op i samarbejde med klassens øvrige lærere og elevteamet | |
Deltagelse i skolens liv og aktiviteter udover undervisningen | Antallet af elevbærende aktiviteter og deltagelse i disse.
|
Ledelse opgør en gang årligt deltagelse i elevorganisationer |
Særlige pædagogiske indsatsområder præsenteret for bestyrelsen i september 2024 evalueres særskilt.
Afrapportering til bestyrelsen
På bestyrelsesmødet i september 2025 fremlægges resultater af kvalitetssikringsplan for det nuværende skoleår.
Følgende resultater fremlægges:
Hovedresultater af ETU
Fravær og frafald
Evalueringer af aktuelle indsatsområder (fx: “skriftlighed i faggrupperne”, “ “studiekredse med AI, variation og motivation”, “Flerfaglige forløb” & mulige regionsprojekter om AI og bæredygtighed. Derudover evalueres skolens digitale strategi.
____________________________________
Tidligere kvalitetssikring på Vestfyns Gymnasium kan hentes her:
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023